رصدخانه باستانی





























نگاهی به فراسوی آسمان

بنای استن هنج که قدمتی حدود 4000 سال دارد در سالیزبری ٫ ناحیه ای در جنوب جزیره انگلستان قرار دارد . این بنا که به عقیده بعضی از دانشمندان یک رصدخانه تمام عیار و حساب شده است و به عقیده برخی دیگر از دانشمندان یک مکان برای انجام فرایض دینی و مذهبی است از سنگ های بسیار بزرگی که به صورت بسیار منظم استقرار یافته اند و محوطه های گوناگونی را تشکیل می دهند ساخته شده است .

دانشمندان بسیار زیادی بر روی کاربری های واقعی این بنای خرسنگی تحقیقات انجام داده اند که نشان می دهد اگر این بنا یک مکان برای انجام فرایض مذهبی و اهدای قربانی بوده است بدون شک کاربرد های دقیقی در پیش بینی کسوف و خسوف و کاربرد های تقویمی نیز داشته است .

در این بنا می توان شمالی ترین نقاط طلوع و غروب خورشید را در هنگامه انقلاب تابستانی و جنوبی ترین نقاط طلوع و غروب خورشید را در هنگامه انقلاب زمستانی نشان داد که نتیجه آن تقسیم بندی فصول سال به گاههای مختلف بوده که بشر آن زمان می توانسته کوتاهترین و بلندترین روز های سال را از طریق همین ابزار ها تشخیص دهد که شاید با روز انجام مراسم دینی آنها مطابقت داشته است و کاربرد یک تقویم را برای آنها ایفا می کرده است .

بنای استن هنج (stonehenge) به گونه ای هوشمندانه طراحی و ساخته شده بود به گونه ای که اگر در موضع مشخص شده آن بایستیم می توانیم بر فراز تخته سنگی خاص طلوع و غروب خورشید انقلاب تابستانی یا انقلاب زمستانی را دیده و رصد کنیم و یا حتی مواضعی در این بنا طراحی شده است که باعث می شود بتوان شمالی ترین و جنوبی ترین نقاط طلوع و غروب ماه را نیز رصد کرد .

بنای استن هنج از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که به عقیده اخترشناسان کاربرد های نجومی خاصی دارند و هر یک به نوعی نقش ابزار خاصی را در گاهشماری و اخترشناسی بازی می کنند . به طور مثال می توان به دوایر (ابری) اشاره کرد که به اعتقاد برخی برای محاسبه ماه گرفتگی ها و گرفت ها به کار می رفته و یا به (دایره سارسن) در مرکز این بنا اشاره کرد .

در مقالات بعدی به تفضیل در مورد چگونگی عملکرد نواحی مختلف این بنای بزرگ خواهیم پرداخت .

محمد مسعود صحت بخش

استون هنج




نوشته شده در سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin